Sommarvikariat som Passhandläggare till Resehandlingssektionen
Är du vår nästa stjärna?
Är du redo för en spännande utmaning och vill vara en del av polisens viktiga medborgarmöten? Polismyndigheten söker nu serviceinriktade passhandläggare för sommarvikariat med placering på våra passexpeditioner i Mölndal eller Göteborg. Att arbeta för Polisen innebär att du bidrar till trygghet i människors liv varje dag.
Om Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 40 000 medarbetare, organiserad i sju polisregioner och tio nationella avdelningar. I polisområde Storgöteborg bor nästan en miljon invånare, och vårt geografiska område sträcker sig över sju kommuner.
Resehandlingssektionen
Resehandlingssektionen ansvarar för att ta emot och handlägga ansökningar om pass och nationellt ID-kort. Vi erbjuder service via tidsbokade möten med medborgare på våra passexpeditioner i Mölndal och centrala Göteborg.
Dina arbetsuppgifter
Som passhandläggare blir du en viktig representant för Polismyndigheten. Du kommer att:
- Handlägga och fatta beslut om ansökningar för pass, nationellt ID-kort och provisoriska pass.
- Lämna ut resehandlingar.
- Kommunicera med medborgare via telefon och e-post samt hantera viss post.
Du kommer att vara polisens ansikte utåt och ge medborgarna en trygg och professionell upplevelse.
Utbildning och krav
För att bli anställd behöver du genomgå en säkerhetsprövning med godkänt resultat och klara den interna utbildningen för resehandlingar, som är två veckor lång (en vecka teori och en vecka praktik) och planeras att genomföras i maj.
Arbetstider
Arbetstiderna anpassas efter verksamhetens behov och kan inkludera dag-, kvälls- och helgarbete.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Avslutad och godkänd gymnasieutbildning (översatta och validerade betyg vid utländsk utbildning).
- Minst sex månaders arbetslivserfarenhet inom serviceyrken med personlig kontakt (exempelvis reception, kundtjänst, butik).
- Vana att navigera mellan olika datasystem och förmåga att snabbt lära dig nya system.
- Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
Det är meriterande om du har:
- Tidigare erfarenhet inom Polismyndigheten.
- Flerårig erfarenhet av serviceyrken.
- Eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap, juridik eller liknande.
Personliga egenskaper
Vi söker dig som:
- Har ett genuint intresse för att ge hög servicenivå.
- Är stresstålig och flexibel, med förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar.
- Är noggrann och värdesätter kvalitet i ditt arbete.
- Har god samarbetsförmåga och vill bidra till ett positivt arbetsklimat.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrigt
- Arbetsort: Göteborg och Mölndal
- Tillträde: Under maj
- Anställningsbenämning: Handläggare
Ansökan
Ansök genom att bifoga ditt CV (inga personliga brev) och besvara urvalsfrågorna. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Observera att krav och meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället. Om du blir aktuell för anställning har du inte rätt till semesterledighet, men semesterersättning utbetalas efter anställningens slut. Kortare ledighet kan beviljas vid överenskommelse med chef.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera rekryteringsprocessen. Ansökningar tas endast emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter eller referenser, kontakta ansvarig HR-konsult innan du ansöker.
En anställning kan inledas med en provanställning på sex månader.
Polismyndigheten erbjuder en arbetsplats som främjar mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner på polisen.se.
Vi ser fram emot din ansökan!
Vänligen notera: Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.