Sommarvikariat som Socialsekreterare
Sommarvikariat som Socialsekreterare i Mölndals stad
Är du redo att göra skillnad i människors liv? I Mölndals stad erbjuder vi Sveriges viktigaste jobb där vi tillsammans skapar en bättre vardag för våra medborgare. Med kunskap, mod och kreativitet utvecklar vi våra verksamheter och bidrar till att Mölndal blir en ännu bättre plats att leva och arbeta i. Välkommen att bli en del av vårt team!
Om oss
Myndighet SOL består av 15 socialsekreterare och två 1:e socialsekreterare, ledda av en enhetschef. Vi arbetar med hög kompetens och följer aktuell lagstiftning för att informera, utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt socialtjänstlagen (SOL). Vi är uppdelade i tre team och hanterar våra egna ärenden, där vi främst utreder insatser som hemtjänst och vård- och omsorgsboende.
Vård- och omsorgsförvaltningen, med cirka 1500 medarbetare, omfattar äldreomsorg, funktionsstöd och hälso- och sjukvård.
Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare kommer du att:
- Bedöma behov av bistånd enligt socialtjänstlagen.
- Arbeta utifrån en helhetssyn med individens behov i centrum (IBIC).
- Delta i många möten och följa beslutade arbetssätt och rutiner.
Vi värdesätter social kompetens, flexibilitet och effektivitet. Du kommer att samarbeta med utförare och andra relevanta partners, både internt och externt. Tillsammans med professionella kollegor erbjuder vi en trevlig arbetsplats med ett öppet arbetsklimat där vi har roligt och sätter hälsa och miljö i fokus.
Kvalifikationer
För att bli en del av vårt team behöver du:
- Ha en socionomutbildning eller en pågående utbildning med minst ett års avklarade studier, alternativt annan likvärdig utbildning.
- Ha kunskaper inom socialtjänstlagen och goda kunskaper i svenska, både muntligt och skriftligt.
Du kommer att arbeta självständigt men ingå i ett team av fem socialsekreterare, vilket kräver god kommunikations- och samarbetsförmåga. Digital kompetens är viktigt, och erfarenhet av handläggning av hemtjänst eller sjukhusplanering är meriterande. Kunskaper om myndighetsutövning, gärna mot äldre, samt erfarenhet av IBIC, Treserva och SAMSA är också meriterande. Körkort är önskvärt.
Viktig information
Vi kommer att genomföra löpande urval, och intervjuer är planerade till den 19 februari kl 13. Tjänsterna kan tillsättas löpande under ansökningstiden. Under våren kommer det att hållas obligatoriska utbildningstillfällen i våra arbetssätt och digitala system, och det är viktigt att du kan delta. Vi ser gärna att du kan arbeta mellan vecka 24 och vecka 33.
Välkommen med din ansökan!
Som person är du bekväm i sociala kontakter och visar respekt och hänsyn för dem du möter. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål och kan planera aktiviteter i god tid. Du är också duktig på att använda digitala verktyg och medier.
Övrigt
Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi aktivt för att erbjuda medarbetare önskad sysselsättningsgrad och minska ofrivilliga deltidsanställningar. Vi beaktar mångfaldsperspektivet i rekryteringen för att spegla vår verksamhet.
Behöver du hjälp med att söka tjänsten? Kontakta kundservice på 0771-693 693.
Innan anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Vi kontrollerar även medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz, måste du kunna visa ett giltigt uppehålls- eller arbetstillstånd.
Vi vill informera om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser. Mölndals stad har upphandlade avtal.